מחקר חדש: שיטת מכתוב מפתחת מנהיגות אישית

שיטת מכתוב נחקרה בשנים האחרונות על ידי ד"ר עלית בן יוסף, אשר עקבה אחרי בוגרות ובוגרי הקורס, ראיינה תלמידות ואספה את הידע המחקרי עליו מבוססת השיטה.

המאמר המלא פורסם השנה (2023) בספר האקדמי:

:Using Innovative Literacies to Develop Leadership and Agency
Inspiring Transformation and Hope

שימוש בשיטות אוריינות חדשניות לפיתוח מנהיגות אישית וחברתית:
מעוררים השראה לטרנספורמציה ותקווה

אז מה המחקר גילה על שיטת מכתוב? מיד אספר. לפני כן, כמה מילים על הספר שאירח אותנו:

כותבות הספר:

♦ ד"ר לימור פינחסי-ויטוריו, Lehman College, CUNY, ארה"ב.
♦ ד"ר עלית בן יוסף, BYEZ Foundation, ארה"ב.

הספר יצא לאור על ידי IGI Global-International Academic Publisher, ארה"ב.

 

תקציר הספר:

הספר מציג מגוון מחקרים מרחבי העולם, שמתעדים שימוש בשיטות אורייניות חדשניות, לקידום ופיתוח מנהיגות אישית וחברתית של יחידים וקהילות. מנהיגות כזו מאפשרת למשתתפים ולמשתתפות להוביל ולנהל את חייהם בעצמם.

הספר משמש מקור מידע חשוב וחיוני עבור מנהיגים בתחומי העסקים והניהול, מנהיגי קהילות, מחנכים, מורים ומנהלי בתי ספר, אנשי סגל אקדמאי בפקולטות, מורים בתחומים שונים, סטודנטים להשכלה גבוהה, חוקרים, ואקדמאים.

בכל אחד מתוך 13 פרקי הספר מתואר פרויקט חשוב שיצר שינוי, בעזרת שיטות למידה חדשניות. הנה כמה דוגמאות:

♦ עירק: ליסה מיארה יצרה מרחב בטוח בקמפוס ייחודי בתוך מחנה פליטים יזידי בצפון עירק, שם היא עובדת עם נשים ניצולות דאעש, שעברו שנים של התעללות, בעזרת אוריינות של תפירה להעלאת המנהיגות האישית, החזרת הכבוד האישי וחיזוק מקומן בקהילה.

קמבודיה: פרויקט הוראה דרך פודקאסטים שהקימה קבוצת מורים יצירתית (שם נרצחו כל האינטלקטואלים על ידי הקמר רוז' ולא היה מי שיכשיר מורים חדשים). הפודקאסטים מנגישים שיטות הוראה חדשניות, בשפה המקומית קמר ובאנגלית, לכל מורה בקמבודיה ובעולם.

ארצות הברית :פרויקט שמסייע למשתחררי הצבא האמריקאי, אשר נופלים לחוסר אונים ודיכאון קשה ביציאה לחיים עצמאיים באזרחות. המיזם נותן למשתתפים כלים של סטוריטלינג ופסיכודרמה, שבעזרתם הם מכוונים מחדש את חייהם ובונים את עתידם.

ישראל: שיטת מכתוב, שמחזקת נערות ונשים צעירות מרקעים מאתגרים ונותנת להן כלים לכתוב מחדש את הסיפור שלהן, בדרך שהופכת אותן למנהיגות של חייהן. והנה הפרק שלנו:

פרק 9: מסיפור ידוע מראש – לסיפור של תקווה: נשים צעירות בישראל חושבות מחדש וכותבות מחדש את חייהן

תקציר המאמר:

המאמר מתאר פרויקט כתיבה לנערות ונשים צעירות בישראל, המגיעות מרקעים מאוד מאתגרים. סדנת הכתיבה "מכתוב" עוצבה במיוחד כדי לאפשר למשתתפות להפוך למנהיגות של חייהן, כאשר הן לומדות לספר את סיפורי חייהן כסיפורים של צמיחה והצלחה ולהתקדם לעבר עתיד טוב יותר. הגישה היא מכילה, מקבלת, מבוססת על מדע הפסיכולוגיה החיובית והקשבה עמוקה אחת לשניה.

תוך שימוש בתקשורת של דיבור וכתיבה, המשתתפות מונחות להתבונן פנימה ולפתח את היכולות והחוזקות הטמונות בתוכן, כדי להשתחרר ולצמוח ממצבי עבר ולפרוס כנפיים. מתוך יחסי קירבה מתמשכים עם המשתתפות, הוכח כי רוב הנשים מוצאות את קולן ואת המנהיגות האישית שלהן בתהליך הסדנה.