מודל עבודה בפנימיות ליצירת מרחב המאפשר התפתחות וצמיחה / ד"ר עלית בן יוסף והילה יגאל-איזון
בשלוש השנים האחרונות אנחנו מיישמות מודל חדשני של עבודה בפנימייה עם הכלים של "מכתוב", אשר משלב עבודה עם הנערות בפנימייה, יחד עם עבודה עם הצוות, כדי להשריש את הכלים של הכתיבה והפסיכולוגיה החיובית במסגרת, גם אחרי לכתנו משם. המדריכים והרכזים לומדים בעצמם את הכלים ואת דרך העבודה איתם, כאשר הם גם מתנסים בהם בעצמם וגם לומדים להעביר אותם לנערות ולנערים שלהם.
החזון: יצירה של מרחב מוגן, מאפשר ונעים בפנימיות והוסטלים ברחבי הארץ – מקום שמאיר את החוזקות של הנערות והנערים החיים בו, מאפשר שפה של ראיית הטוב, התפתחות והגשמת חלומות, שעוזרת לכל נערה להפוך לסוכנת שינוי בחיים של עצמה, להיות המנהיגה והגיבורה בסיפור של חייה ולכתוב אותו מחדש.
קהל היעד: נערות ונערים החיים בפנימיות והוסטלים ברחבי הארץ, בשילוב מדריכים, רכזים, מנהלי פנימיות וצוות טיפולי.
הכלים: כלי כתיבה של "מכתוב", המבוססים על מדע הפסיכולוגיה החיובית.
<<< בא לך להתנסות בשיטת מכתוב? לחצי כאן, שלחי לי פרטים ואשלח לך תרגיל כיפי ומחזק >>>
בסיס המודל:
• המודל מבוסס על כלים של כתיבה, המשולבים ברעיונות רבים שפיתחנו בקורס, בהתבסס על ידע מחקרי מתוך הפסיכולוגיה החיובית ותיאוריות נוספות.
• יצירת מרחב בטוח של שיח והתעצמוּת, שמאפשר התפתחות ולמידה.
• בניית אמון של הנערות ויצירת תחושה שלא מוותרים עליהן.
• כתיבה מחדש של סיפור החיים של כל נער/ה – בדרך שרואה את הנרטיב החיובי.
• שפה חיובית, בונה ומאפשרת במסגרת יכולה ליצור מרחב מוגן ומצמיח.
• מסע הגיבורה: כל אחת מהנערות היא גיבורה בסיפור של חייה וכבר השיגה הישגים שניתן ללמוד מהם על האישיות שלה, החוזקות שלה וכוחות העל שלה בעולם. נלמד לבסס עבורה את ההוכחות לחוזקות שלה.
• הפסיכולוגיה החיובית הוכיחה שוב ושוב במחקרים שניתן לשפר איכות חיים ולבנות חוסן נפשי, על ידי הכנסה של רוטינות מאוד פשוטות של הודיה וראיית הטוב במהלך היום. את הרעיון הזה תרגמנו לתרגילי כתיבה.
• דגש על איתור החוזקות של כל נערה, שיקוף שלהן וחיזוקן.
• חיפוש ותיקוף תחושת הערך והמשמעות של הנער/ה.
יוצרות המודל: עלית והילה
ד"ר עלית בן יוסף: בעלת דוקטורט בלימודי אוריינות מאוניברסיטת Hofstra בניו יורק (Ph.D), ותארים ראשונים בחינוך מיוחד, אנתרופולוגיה ואומנות. בעלת ידע רב שנים בתחום החינוך והמחקר בנושא ושנים של עבודת שטח עם אוכלוסיות שונות. היועצת האקדמית של "מכתוב", תומכת בפרויקט וגורמת לו לקרות, מנטורית לבנות ולהילה וקולגה לפיתוח הקורס, החזון, האספקטים החינוכיים שלו והיסודות האקדמיים וגם הפרקטיים של השיטה.
הילה יגאל-איזון: מנהלת תוכן, תואר ראשון בפסיכולוגיה (B.A) ותואר שני בייעוץ ארגוני עם התמחות ייחודית בייעוץ ארגוני למוסדות חינוכיים (M.A) ותעודה בלימודי פסיכולוגיה חיובית מהמרכז הבינתחומי. עיתונאית מזה 25 שנה (ידיעות אחרונות, Ynet ועוד), עם ניסיון בניהול מגזינים וליווי מאות כותבים, בדרך למיקוד הכתיבה שלהם – האישית והמקצועית. יוצרת שיטת "מכתוב" לכתיבת הסיפור שלך מחדש. עוד עליי כאן.
דוגמאות מהשטח
פנימיית עלמא, חסות הנוער: "מצליחה לגייס את הבנות וליצור אמון"
בשנתיים האחרונות יישמנו את המודל בפנימיית עלמא של חסות הנוער בקיבוץ חצור בדרום. בפנימייה מתגוררות 20 נערות במצבי קצה. בפנימיית עלמה בקיבוץ חצור זיהינו את הצרכים הספציפיים של המקום, את הצורך בגמישות תמידית, במרחב שמשתנה כל הזמן – ובנינו תוכנית שהצליחה להטמיע את כלי הכתיבה והפסיכולוגיה החיובית בקרב המדריכים, הרכזים והצוות הטיפולי, שממשיכים לישם את הכלים אחרי סיום הקורס ולמדו להתאים כלים של כתיבה למצבים שונים של הנערות ברגעי אמת.
גלית, מנהלת עלמא: "הילה מעבירה את הסדנא במקצועיות, רגישות, הכלה ויצירתיות. יש לה יכולת גמישות והתאמת התכנים ליכולת של כל נערה ולמצבה במפגש. היא הצליחה לרכוש את אמונן והתוצרים מדברים בעד עצמם. הנערות מתחברות, משתפות, מתייעצות ומגלות בעצמן תוך כדי כתיבה את החוזקות והחלומות שלהן. גם אחרי שסיימו את התהליך יש כאן נערות שמשתמשות בכלי הזה, אז ניצחת. זה לא ברור מאליו. זה הדבר הראשון שהחזיק לנו בפנימייה שנה וחצי לאורך זמן עם סטינג קבוע. פעם ראשונה שעשינו את זה".
טל, רכז בעלמא: "הבנות הכי קשות ומתנגדות, ישבו שם והקשיבו. את מצליחה פעם אחר פעם לגייס אותן, להושיב אותן".
פנימיית נווה מיכאל, פרדס חנה: "שיח אחר בבית"
בשנה האחרונה הפרויקט פעל בפנימיית נווה מיכאל, בהצלחה רבה, בקבוצת ציון. המדריכות למדו את כלי הכתיבה והפסיכולוגיה החיובית, ליוו את התהליך ויצרו יחד איתי מרחב מוגן לנערות, להביע את עצמך ולהתחזק בעזרת הכתיבה. הן ממשיכות לכתוב וליישם את הכלים – גם כשאני לא נמצאת.
מוריה, אם בית: "הפרויקט יצר שיח אחר בבית, חדש. בנות מדברות אחרת. יותר דיבור בבית על להתקדם, לחלום, להאמין בעצמנו".
אורנית, אם בית: "התהליך יצר אצל הבנות רצון להתקדמות, שיח על החלומות שלהן, ביטחון עצמי. הן יותר מביטות קדימה ופחות מתעסקות בכאן ועכשיו ואפילו מעזות לדבר על זה מול בנות אחרות בקבוצה, כי זה הפך לשיח לגיטימי. הילה אלופה! יודעת לגעת בנימים הדקים וברגשות החבויים והכל בנחת ומתוך שמחה פנימית ואופטימיות. התהליכים שהנערות והצוות עברו מדהימים וגרמו לפתיחות ולהתקדמות. פשוט חווית ריפוי פנימית עוצמתית ומעוררת. אליפות".
תוכנית העבודה:
4 חודשי עבודה בפנימייה, הכוללים:
• 16 שיעורי כתיבה שבועיים בני שעתיים לנערות/ים בפנימייה – לאורך 4 חודשים, עם רצון להגיע בזמן הזה לכמה שיותר נערות. נקבע את התמהיל יחד בפגישה מקדימה.
• 2 מפגשים עם צוות הפנימיה כולו, הכוללים העברת הידע התיאורטי העומד מאחורי השיטה + כתיבה חווייתית להתנסות + הכשרת הצוות לשימוש בכלים בעצמו.
• עבודה שוטפת מול הצוות בישיבות צוות הקבועות שלהם, בהן נעקוב אחר התפתחות הפרויקט ואחר התקדמות הנערות בתהליך.
• אירוח של מדריכים / רכזים בשיעורי "מכתוב", כדי ללמוד מקרוב את דרך העבודה עם הכלים.
• ליווי של נערות/ים ספציפיים על ידי מדריכים בתהליכי כתיבה אישיים, בהנחיה של הילה.
את התוכנית נבנה בשיתוף עם מנהל/ת הפנימיה והצוות הטיפולי, בהתאמה לצרכים הספציפיים של המקום ותוך גמישות למתרחש בפנימייה, לשינויים ולהתפתחות הנערות.